Het IBM-effect: voor bange beslissers

door | 6 december 2020

The IBM effect

De naam IBM was in mijn jeugd gelinkt aan schaken. Kasparov moest het als grootmeester opnemen tegen een supercomputer van IBM. Bij elke nieuwe iteratie van de supercomputer van IBM was er dan weer een item in het journaal en in de krant. Op zich was het wel spannend: wanneer zou de computer beter worden dan de mens in wat toch wel een complex spelletje is??

Nu schiet de naam IBM regelmatig door mijn hoofd als het over (ons gebrek aan) marketing gaat. Wij moeten het -15 man sterk- opnemen tegen inefficiënte bedrijven met een directeur in een te dure auto, een salesmanager met meerdere MT collega’s, een ‘echte’ helpdesk, pre-sales consultants, architecten, engineers en een receptioniste achter de balie. Wij doen echter precies waar dergelijke bedrijven dus veel personeel voor nodig hebben. Maar dan slimmer.

En dat is waar IBM om de hoek komt: “you never get fired for picking IBM”. Ook wel het IBM-effect genoemd. Waar het op neer komt: iemand die zijn handtekening moet zetten onder een belangrijk contract loopt een risico. Kies je de verkeerde, dan zijn de rapen gaar en is jouw reputatie naar de maan. Wat doe je als je kan kiezen uit een voorstel van een bekend bedrijf met een stevig bedrag versus een onbekende, innovatieve speler met een betere prijs? Dan ga je toch voor zeker en kies je de bekende naam van dat grote bedrijf. Als het goed gaat, dan is dat ‘natuurlijk’ omdat het een groot bedrijf is. Als het slecht gaat dan zeg je “Ja, als zo’n groot bedrijf het al niet kan….”. En (bijna) niemand die je dan tegenspreekt. Zeker in IT-land waar je de echte werking van een oplossing pas goed ziet als je er al echt middenin zit. Toch wat anders dan bijvoorbeeld een auto kopen. Die kan je vooraf bekijken en redelijk eenvoudig testen. En veel mensen besteden helaas meer tijd aan het uitzoeken van een auto dan aan nadenken over automatisering. 

Ik zie nog een ander effect: klanten kiezen liever voor bedrijven die zeggen alles te leveren. Of ze daar dan ook goed in zijn is een tweede, maar bij de selectie van potentiële leveranciers valt alles af wat niet overal “ja” op zegt. En dat is precies waarom veel bedrijven slechte ervaringen hebben met IT-leveranciers. Alles kunnen kan gewoon niet meer. IT is op zichzelf al een containerbegrip en bijna elke verschijningsvorm is een apart specialisme geworden. En ook al heet je dan IBM, dat krijg je nooit bij elkaar in 1 pakketje. Hoe groter het bedrijf, hoe lastiger dat zelfs wordt!

Afgelopen jaar ben ik in 3 trajecten adviseurs tegengekomen waar wij direct een klik mee hadden, juist vanwege onze visie, focus op specifieke onderdelen en flexibele aanpak in combinatie met meerdere partners. Dat wordt direct als onderscheidend gezien. Maar puntje bij paaltje waren het steeds de beslissers bij hun klanten die in een kramp schieten als de keuze gemaakt moet worden. De beslissing viel dan steeds in het voordeel van de totaalaanbieder. Het is vreselijk jammer dat adviseurs blijkbaar niet zoveel invloed meer hebben als de angst regeert.

En ter bevestiging was ik deze week op bezoek bij een grotere zorgorganisatie. Die hadden net een bedrijf dat beweerde alles te kunnen de deur gewezen. Was toch niet zo’n succes ….dûh!

Alles gaat ook niet werken, zeker niet in 1 keer. Dat gaan we dus ook niet beloven. Maar onze aanpak -met maar 15 man- was vooral even slikken voor ze. De vraag is echter: waarom hebben die anderen er dan zoveel mensen voor nodig? CoDesk beheert nu fors meer werkplekken dan bij mijn vorige werkgever het geval was. Met maar een tiende van benodigde capaciteit en met een telefoon die nauwelijks gaat voor support! Toen ze vroegen wat de volgende stap was heb ik gezegd dat ik de verrassing in hun ogen las en dat ze eerst maar moeten besluiten of ze verder willen met ons / onze aanpak. Daar moet je als beslisser lef voor hebben. Daarna gaan we pas verder. Wij gaan in ieder geval niet capituleren door luchtkastelen en vaporware te verkopen. Dan maar wat langzamer groeien en zorgen dat we zelf geen moloch worden.

Er is altijd meer te vertellen dan wat er op deze pagina past en er zijn vast nog vragen van jouw kant.  Bij een kop koffie is dat snel besproken.
Via onderstaande knop regel je snel een kop koffie. Geheel vrijblijvend. Maar dat spreekt wat ons betreft voor zich.

Meest recente artikelen

ICT-Irritatie #1: nieuwe werkplek inrichten

Waarom duurt dat zo lang? Herken je dat? Een nieuwe medewerker komt over 30 minuten binnen en je bent vergeten die laptop ingericht te krijgen. Dan maar even improviseren op de eerste dag. Je moet die nieuwe collega toch eerst met het team kennis laten maken, er...

Werken in de cloud = toch meer beheer dan verwacht

De aanname Een Windows computer met daarop Microsoft Office is voor meer dan 80% van de bedrijven de dagelijkse standaard. Binnen Office en dan met name Office365 zie je steeds meer de integratie met de cloudservices van Microsoft. De opslag van je documenten in...

Werkplekbeheer: the proof of the pudding is in the eating

CoDesk is sinds deze maand een multinational met een vestiging op Curaçao. Ja, echt waar, en wel hierom. Terug naar het stenen tijdperk Collega Raymond emigreerde in juni van dit jaar naar dat prachtige eiland in de Antillen en een baan daar was snel gevonden. Helaas...

Postbus: online dossier en bestanden delen

  Het gemak van online bestanden delen Er wordt veel gevraagd naar een gemakkelijke manier om bestanden met relaties te delen. In veel gevallen komt die vraag weer voort uit hindernissen bij het delen van grote bestanden. Dat is vaak lastig via e-mail. En met de AVG...

Te hoge kosten?

Je bent niet alleen als je het gevoel hebt dat je ICT te duur is. Want je krijgt voor ieder klein dingetje een factuur: Office, een tooltje hier, tooltje daar, licenties, servers, internet, etc. Het telt snel op en varieert sterk per maand. En het is niet altijd even duidelijk waar je nu precies voor betaalt, maar je wilt het risico niet lopen dat er iets omvalt, dus dan toch maar betalen.

Wij doen het anders

CoDesk is transparant in wat alles kost. En vooral ook dat je vooraf weet waar je wel en niet voor betaalt. Zelf houden we ook niet van verrassingen en onduidelijkheden. We bieden een heel pallet aan diverse werkplekken: voor de medewerker die alleen een formulier moet kunnen invullen of online e-mail moet kunnen gebruiken tot een plek waar volledig secure de zwaarste applicaties moeten kunnen draaien.

Voor elk budget

Voor elk budget zijn er mogelijkheden. Je zit nergens aan vast, je kan per maand schakelen tussen de verschillende opties, dus je bent volledig flexibel in kosten én opties. We hebben de verschillende opties met alle kenmerken zoals de kosten voor je op een rijtje gezet, klik hier voor de hele vergelijking.

Gratis advies

Is jouw ICT niet flexibel (genoeg)?

Wil je een simpele aanpassing en krijg je te horen dat het niet kan? Wordt iedere wens voor verandering geblokkeerd omdat je systeem verouderd is? Of is het je huidige leverancier die maar één manier van werken heeft en dat is zíjn manier van werken? En alleen voor veel geld kan het anders?

CoDesk biedt een volledig flexibele opzet met migraties zonder set-upkosten. Daarna is het mix & match uit al onze diensten. Van de simpelste mailbox op je telefoon tot een high-end eigen infrastructuur met alles er op en er aan.

Voor elk budget zijn er mogelijkheden. Je zit nergens aan vast, je kan per maand schakelen tussen de verschillende opties, dus je bent volledig flexibel in kosten én opties.

We hebben de verschillende opties met alle kenmerken zoals de soorten werkplekken voor je op een rijtje gezet, klik hier voor de hele vergelijking. 

Gratis advies

Is jouw ICT verouderd?

Leeftijd komt met beperkingen. En die beperkingen – zeker in IT – zitten je in de weg. Bijvoorbeeld je provider die je forceert om tegen betaling naar een andere server te gaan. Of je software die meldingen geeft end-of-life te zijn, terwijl upgraden niet zomaar kan, je data raakt en je IT-leverancier er al gretig een fikse offerte voor heeft neergelegd.

Niet up-to-date = risico

Kortom, aIs jouw IT-omgeving niet meer up-to-date is, dan beperkt je dat in je mogelijkheden en het is ook nog eens een beveiligingsrisico. Tijd om er wat aan te doen!

Bij CoDesk hebben we alles al klaar staan om jouw omgeving weer helemaal bij de tijd te brengen. En dat kost je nog niks ook. Sterker nog: je mag het eerst gratis proberen.

Gratis upgraden

Geen catch! Je zit dus nergens aan vast, je kan zonder risico's testen en daarna per maand schakelen tussen de verschillende opties. Je bent volledig flexibel in kosten én opties. En heel belangrijk: wij houden jouw omgeving ook altijd up-to-date.

Gratis advies

Is jouw werkplek wel of niet veilig?

Lastig om zelf te bepalen in een wereld waar de dingen zo snel veranderen. Niet alleen qua techniek, maar ook op het gebied van wetgeving.

Jouw zorgen de deur uit

Gelukkig hoef je ook niet zelf te doen. CoDesk bouwt haar diensten op basis van haar ISO27001 certificering en met oog voor de zaken die bedrijven geregeld moeten hebben qua ICT. Denk aan waarborgen ten aanzien van de AVG en bewaartermijnen voor de fiscus. Maar denk ook aan anti-malware bescherming, back-up strategieën en monitoring. Alles zit er eigenlijk al in. 

Dat scheelt jou weer kopzorgen. Hoef je je alleen nog maar bezig te houden met hoe je wil werken

Gratis advies

Andere vraag over ICT?

Heb je een andere vraag of wil je concreet advies over een onderwerp? We gaan graag even met je zitten om te kijken wat we voor je kunnen doen. We zijn sowieso fan van leuke maatwerkoplossingen (waar we dan graag weer een standaard voor verzinnen) en tijdens een bak koffie borrelen vaak de best ideën op.

Kost je niks, kan veel opleveren!